08 martie 2023

Mucenici Băneasa - gustul tradiției

 O surpriză plăcută

Ca o surpriză plăcută iarna se află pe sfârșite și ne apropiem de mult așteptata primăvară. De fapt suntem chiar pe muchie - între cele două anotimpuri, tradițional numite și zilele babei. Sunt diverse obiceiuri în această perioadă printre care și pregătirea mucenicilor. Fiind copil, născut și crescut în Moldova pufoasă, am avut parte pe la bunici de acele copturi dulci, cu nucă și miere din belșug care se topeau în gură.

Timpul e o ironie și viața la fel. Acum la Cluj, în casă cu o dulce dobrogeancă m-am pus pe încercat diverse obiceiuri si mâncăruri, iar acum a venit și timpul mucenicilor muntenești. Aceștia sunt originari, după cum îi zice și numele, din Muntenia, dar au pătruns și in Transilvania cât și în Dobrogea.

Rețeta simplă de mucenici muntenești

Rețeta este destul de simplă. Se prepară paste în forma de opt sau se iau din comerț. După experiența cu cozonacul, descrisă cu o alta ocazie (disponibilă aici), am decis că o să mă îndrept spre comerț. Deci se iau 200 g de mucenici Băneasa, 2 litri de apa, se pune o linguriță de sare, se ia în considerare ceva zahăr (legenda spune o cantitate între 100 si 200 g), se pregătește o lingură de coaja rasă de lămâie și una de portocală, o esență de rom, scorțișoara pudră și miez de nucă 200 g.




Mitul

Mitul rețetei are implicații creștine străvechi. Este legat de martiriul a 40 de soldați care s-au declarat creștini și astfel au fost întemnițați. Apoi într-o noapte au fost duși pe malul unui lac și li sa ordonat să intre în apa înghețată. Nu au murit înghețați fiind protejați de duhul sfânt care a încălzit apa. În dimineața zilei următoare însă au fost uciși fiindu-le strivite picioarele și apoi arși.

Mai lucrăm dar mai și mâncăm

După ce am studiat istoria și mi-am împins curajul la treaba am pus cei 2 litri de apă la fiert. Am presărat o lingura de sare (atenție sare, nu amestec de sare cu legume cum se mai pune câteodată la pastele obișnuite) și am pus capacul pentru conservarea energiei. Când a fost apa în clocot am invitat dobrogeanca să arunce pastele în oala și am pus înapoi capacul. Se poate amesteca de câteva ori pentru a ne asigura că nu se prind de oală mucenicii. După timpul regulamentar de 8 minute se oprește focul și se lasă așa o ora să se mai gătească.




În timpul acesta se poate pregăti nuca. Eu recunosc, nu sunt mare fan nucă așa ca am zis măcar să o prăjesc puțin. Am pus pe o tavă cele 200 de grame de nucă tocată și am băgat-o 5 minute la cuptor. Mirosul este cel demențial. Și mă gândeam eu, cât savuram mirosul de nucă coaptă dacă sa îi fac un mic twist la rețetă? Să pun niște nucă de cocos?  

Am pus în farfurii câteva linguri mari de mucenici din oala în care adăugasem zahărul simplu și cel vanilat, dar și câțiva picuri de esență de rom. Am pus peste câte o porție bună de nucă și apoi am adăugat coaja de portocală și lămâie.

Până la urmă am făcut una cu nucă de cocos și una cu scorțișoara, restul elementelor fiind ca în rețeta originală. Ambele variante au fost delicioase, sigur sunt eu tare bun la gătit dar și ingredientele sunt importante. Cei de la Băneasa au fost iar la înalt nivel - pastele păstrându-și integritatea și gustul desăvârșit.


poze și video din arhiva personală

 _______________________________________

    Articol scris pentru SuperBlog

 _______________________________________



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu