14 aprilie 2023

Un secret pentru pasca magică


A venit și bine-meritata vacanță de paște și toată lumea freacă de zor podelele, ferestrele, și neapărat toate oalele din casă. 

Noi am împărțit echitabil responsabilitățile în casă, să nu fie probleme – Dede a învins și se ocupă de podele, eu de oale, iar pisoiii de geamuri. 


După cum se vede își fac treaba cu extremă conștiinciozitate


Și cred că deja s-a format o tradiție ca folosind ocazia sărbătorilor religioase să încerc prepararea unor rețete tradiționale. Iar dacă tot a devenit musai atunci e și cu plăcere. Am tot stat și deliberat dacă sa fac pască dulce sau sărată. Acasă, copil fiind, doar din cea sărată am avut parte, și știu că îmi plăcea. Ei bine, în acest sens am decis să diversific și să fac una dulce, să văd cum e, mai ales că am și ceva experiență cu aluatul de cozonac perfect.

Din păcate nu am ingredientele pe care le avea mama sau bunica, direct de la sursă. Desigur nu am nici condițiile, mă refer acum la imensul cuptor din cărămidă. Acolo aveam responsabilitatea să fac focul. Era printre sarcinile importante. Dacă nu era focul bine făcut exista pericolul să nu se coacă bine cozonacii și pasca. Dar cum știam eu că e bine încins cuptorul? Verificam vizual dacă cerul cuptorului este roșu puternic. Dacă nu, mai aruncam niște lemne sănătoase de salcâm.

Dar revenind la zilele noastre. Am studiat puțin pe net sa aleg o rețetă mai simplă. Am văzut ca motanii nu înaintează tare cu geamurile și presimt că vor veni tot în gestiunea mea. 

Uite aici ingredientele pe care le am ales pentru Pasca Băneasa

- 650 g faină Băneasa

- 150 ml lapte de vacă

- 50 g unt nesărat și topit

- 100 g zahăr

- 6 ouă (1 pentru uns)

- 1 vârf de linguriță de sare

- 20 g drojdie proaspătă



Și pentru umplutură

- 50 g stafide aurii

- 350 g brânză de vacă

- 3 ouă

- 75 g zahăr

- 1 esență de rom (30 ml)

- 1 esență de vanilie (30 ml)


Mai jos o să încerc să descriu modul de preparare.

Am cântărit toate ingredientele pentru aluat și le-am lăsat pe masă să ajungă la temperatura camerei. Apoi am adunat toate ingredientele pentru umplutură și am pregătit amestecul. Am acoperit bolul cu o folie și l-am băgat la frigider.

Am făcut maiaua cu 20 g de drojdie proaspătă, 4 linguri de lapte călduț și o lingură de zahăr. Am luat din ingredientele precântărite și am amestecat bine.  Am  lăsat 15 minute să se activeze drojdia. 

Pot spune că drojdia proaspătă pare mai bună decât cea deshidratată. A format un amestec puțin cleios și pufos care s-a și umflat semn că drojdia era gata de atac.

Am amestecat toate ingredientele de aluat într-un bol mare până s-a înglobat totul. Le-am pus in cuptor la lumina becului și am lăsat o oră la dospit. 

După ce a trecut timpul de dospire, am scos afară materialul și l-am frământat vârtos 20 minute. Apoi l-am porționat în trei, am făcut 3 bile egale și le-am mai lăsat să se destindă.  După 15 minute am început sa fac asamblarea. Am luat una dintre bile si am făcut baza pentru pască, apoi am pus-o în forma rotundă tapetată cu hârtie de copt. Am luat cea de a doua bilă de aluat și am început să o alungesc până s-a format o funie mai lungă de un metru. La fel am procedat si cu ultima bilă pe care apoi am împărțit-o în două și am mai lucrat alungind și mai mult aluatul în formă de funie. Când am considerat că sunt suficient de lungi, am început să le răsucesc câte două si să le aranjez în tavă.

Am pus umplutura și am confecționat peste forma consacrată. Am băgat tava la cuptorul preîncălzit și am lăsat 1,5 ore.


Rezultatul arată bine dar mai ales gustul contează. Am primit confirmare ca este foarte gustoasă. Mulțumesc Băneasa pentru stropul de magie.



Tu ce părere ai despre paște? Ce crezi - sunt necesare întreținerea tradițiilor sau sunt obiceiuri deja învechite? Și cel mai important  nu uita, oricum ar fi petrece-l cu familia ta.

Lasă-mi un semn în comentarii.  


 ________________________________________

      Articol scris pentru SuperBlog

 ________________________________________


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu